Det kanske är du som är problemet…
Vem är du som butiksägare?
Är du den som leder med en rak och stadig arm?
Är du den som leder genom att gå före och visa hur du vill att butiken ska skötas?
Är du den som leder genom att ställa dig över dina anställda och visa dig störst?
Du kanske har ditt alldeles egna sätt att leda dina anställda. Hur som helst, det är viktigt att värna om sina anställda och sin butik.
Jag fick ett tips ur en bok en gång där författaren skriver att det kan vara bra att ställa ja och nej frågor till sina kunder och det blev något jag reflekterade över. [
Jag går ofta in i en butik på jakt efter något speciellt som jag har sett på webben eller sociala medier. Men när jag kommer till den butiken jag tänkt handla i så får jag bara ett erbjudande om hjälp och att jag som kund ska ta första steget att be om hjälp. Tänk om jag istället hade behövt svar ja eller nej på en fråga om hjälp. Jag har tagit mig till butiken för att troligtvis handla hos er och kanske till och med något specifikt. Så föreställ dig att jag som kund istället skulle få frågan om jag är på jakt efter en speciell säng om jag är på sängavdelningen i en möbelbutik, eller om jag letar efter en speciell storlek om jag letar bland kläder i en klädbutik.
Det var ett tips som jag fastnade för och verkligen kände att fler borde överväga. Det gör att klivet för kunden att be om hjälp minskar drastiskt, det visar att du som anställd i butik vill hjälpa kunden. Det andra tillvägagångssättet att säga till kunden att kunden ska behöva säga till om den behöver hjälp – klivet blir väldigt mycket längre då. Det kanske gör att kunden lämnar om det känns som ett för stort kliv.
Mvh
Fackhandelsdata