Lack & Färg i Halmstad AB

”Halmstads trevligaste färgbutik”
Butiken slog upp dörrarna 2013 och året efter installerades 900 Fackhandel i butiken. Detta genom att en av våra kunder talade gott om systemet och att systemet är anpassat till just deras bransch, färgfackhandeln. Det har varit slitsamt då butikskedjan de är med i sedan tidigare hade ett relativt dåligt rykte i Halmstad. Ett rykte som butiken och dess ägare gjort allt för att försöka vända. Butiken har levt mycket på ”business to business” bland annat på billackering som de är stora på. Trots att flera av deras kollegor har stått stilla eller tappat försäljning i jämförelse med tidigare år så har Lack & Färg ökat sin försäljning.


För att jobba bort det dåliga ryktet så har en sak stått i fokus från allra första början och det har varit ”service, service, service” samt marknadsföring av butiken under namnet Lack & Färg. De har stått på tå för sina kunder för att verkligen ge dem allt de behöver och lite till. Att gå den där extra biten för någon annan, bära ut burken till bilen, skicka med en t-shirt. Kundvänlighet och service är verkligen de ord som butiken andas och lever efter.

De försöker att leva upp till att vara just ”Halmstads trevligaste färgbutik” genom att göra det där lilla extra för sina kunder och göra det med ett leende på läpparna.


Ambitionen är att fortsätta sätta kund och service i fokus och att utveckla detta vidare. För alla på Lack & Färgprodukter är just kunden viktigast och så skall det fortsätta att vara. Deras ”business to business” ska fortsätta och det är den delen av butiken som de vill ska växa och bli ännu större.


Butiken marknadsför sig på flera olika sätt och ett av dem är att alla nyinflyttade i Halmstad/Laholm får en provburk med färg i ett paket med rabattkuponger. Detta gör att butiken syns bland de nyinflyttade som kanske inte har en naturlig koppling till någon färgbutik i den nya staden. De ser en efterfrågan hos boende i Halmstad med omnejd på just kunskap och service. Detta är något invånarna vill ha när de letar efter färgprodukter och butiken märker att de får goda omdömen för just det.


De är jättenöjda med Fackhandelsdata och de har en god kontakt med oss för att få nya funktioner som kan underlätta för deras arbete. Ekonomiavdelningen använder sig mycket av Web900 och upplever att det har förenklat arbetet.